Kettingtandwiel en ashouder deelbaar

 

 

Het standaard kettingtandwiel in de Quest en Strada is met twee M5 inbus bouten aan de onderzijde van de Quest vastgezet. De levensduur van de rubber O-ringen van het kettingwiel is beperkt. Zijn de O-ringen versleten dan ontstaat een ratelend geluid onderin de fiets. Vervang je de O-ringen niet, dan breken de tanden af en is fietsen niet meer goed mogelijk. Het verwisselen van het kettingwiel is een lastig karwei. Heb je geen lange armen dan heb je bij de montage zelfs hulp nodig.

Daarom is er nu een deelbare kettingtandwielashouder. De beide CNC gefreesde delen worden éénmalig op de normale plaats vastgeschroefd. Daarna kan het kettingwiel met zijn asje binnen in de fiets op zijn plaats worden gelegd. Dan worden de beide scharnieren gesloten en met ieder een enkele M5 inbus bout vastgezet. Het verwisselen van een kettingtandwiel is nu een minuut werk en kan door iedereen makkelijk alleen gedaan worden. 

Let op: Niet geschikt voor Quest XS.

 

Korte handleiding montage gedeelde kettingwielashouder

Zet de ashouder met asje en beide lagers in elkaar en pas het geheel in de tunnel. Past het vrijwel spelingsvrij, dan kan er gemonteerd worden. Mocht de combinatie te krap in de tunnel zitten, slijp dan van het asje iets af. Doe dit aan beide kanten.

Monteer beide helften van de ashouder zonder deze nog muurvast te zetten. Montage uitsluitend uitvoeren terwijl de as in beide scharnieren is ingeklemd. Gebruik de meegeleverde kleinere ringen aan de buitenzijde van de tunnel. Het grotere scharnierende gedeelte moet links, het smallere scharnier rechts worden gemonteerd, van achter gezien. Het vlakje met de twee gaatjes moet verticaal omlaag staan. Dit vlakje scheidt de kettingbuis en de derailleurkabel van het kettingtandwiel.

Als het asje na mogelijke aanpassing past, moeten de beide scharnieren, met het asje gemonteerd, met de inbusbout met stevige aanhaalkracht worden vastgezet. Daarna nog even controleren of het asje er goed in en uit kan worden genomen. Het is aan te raden wat Locktite tussen de beide scharnieren en de tunnelwand aan te brengen.

Trek de inbusbouten aan de onderkant van de fiets stevig aan. Dit voorkomt dat één van de boutjes door de verticaal trekkende ketting door het polyester/carbon omhoog werkt.

Voor fietsers die nog een kettingbuis in de trekkende ketting hebben moet de tiewrap éénmalig vervangen worden en worden vastgezet aan het oog bovenaan de linker ashouder.

 

Plaatsing kettingtandwiel

Schakel de voorderailleur op het middelste blad en de achterderailleur op één van de kleinste kransjes. De ketting staat dan minder onder spanning en is de plaatsing van het kettingtandwiel het eenvoudigst. 

Zet het kettingtandwiel met as op de ketting in de ashouders. Als het geheel op zijn plaats zit, de beide scharnierende delen bovenop de as duwen en vastschroeven met de 5 mm inbusbouten. Kijk goed of het geheel goed sluit en de as geen speling heeft. Het kettingtandwiel moet nu soepel over de as heen en weer kunnen schuiven. Smeer het asje met wat kettingolie, Teflon of dun vet zodat het kettingtandwiel goed over het  asje heen en weer kan glijden.

 

Gebruik

Als alles goed gemonteerd zit mag je het kettingtandwiel vrijwel niet meer horen. Het geheel moet nu 3000 tot 5000 km zonder problemen functioneren. Wel zal er slijtage optreden aan de beide 2,4/3.0 mm rubber O-ringen. Als er één ring kapot gaat, vervang ze dan beide tegelijk door nieuwe. Dan blijven de tanden van het kettingtandwiel zo lang mogelijk intact.

Er zijn 4 kettingtandwielen. Een voordelige kunststof versie met eenvoudige lagers. De tweede is een stille en lichtlopende versie met kunststof tandwiel en SKF E2 lagers. De derde is een superlicht lopende versie met aluminium tandkrans, SKF E2 lagers en brede 3 mm O-ringen. De vierde is uitgerust met een uiterst slijtvaste stalen tandkrans.

 

 

 
Toon 1 - 7 van 7
Toon 1 - 7 van 7